Podejmowanie działania po szkoleniu - wskazówki zawodowe
- 2010-04-01 14:36:32
- 370
- Kariera w pracy
Prosto jest być gwiazdą okresu próbnego, ale co się stanie, kiedy zasiądziesz przy własnym biurku? Musisz się uzbroić w cierpliwość ? tu zaczyna się prawdziwa praca... [nbsp] Do tej pory wydawało się, że jest nieźle...[nbsp][nbsp] A więc tu jesteś. Pełnisz obowiązki, serce skacze Ci do gardła i zbierasz rady od osoby, która cię szkoli, niczym od dobrego duszka. Spędzasz dzień na zastanawianiu się, dlaczego sam nie pomyślałeś o żadnej z nich i nie możesz się doczekać, aby wykorzystać je w praktyce, jako część codziennych, rutynowych zadań. Czytasz wszystkie notatki ze szkolenia w trakcie drogi
Prosto jest być gwiazdą okresu próbnego, ale co się stanie, kiedy zasiądziesz przy własnym biurku? Musisz się uzbroić w cierpliwość ? tu zaczyna się prawdziwa praca...
Do tej pory wydawało się, że jest nieźle...
A więc tu jesteś. Pełnisz obowiązki, serce skacze Ci do gardła i zbierasz rady od osoby, która cię szkoli, niczym od dobrego duszka. Spędzasz dzień na zastanawianiu się, dlaczego sam nie pomyślałeś o żadnej z nich i nie możesz się doczekać, aby wykorzystać je w praktyce, jako część codziennych, rutynowych zadań. Czytasz wszystkie notatki ze szkolenia w trakcie drogi do domu i następnego dnia przybywasz do biura pełen pomysłów i entuzjazmu. Zignorowałeś cynizm kolegów i zabrałeś się do pracy.
Dlaczego więc, nie minęła chwila, a ty wracasz do starych nawyków?
Szkolenie to realne życie
Andrea Pizey, konsultant treningowy, mówi, iż dosyć powszechne są przypadki ludzi, którzy chodzą na szkolenia, po czym po powrocie za własne biurko wykładają się na pierwszej przeszkodzie. ?Wielu początkujących pracowników ? i nie mam tu na myśli wyłącznie osób bez doświadczenia zawodowego, ale także tych, którzy mają już pewne doświadczenia zawodowe i powinni wiedzieć więcej ? traktuje szkolenia jak pewną przyjemność. Myślą, że czas szkolenia to nie prawdziwe życie. Osoby inteligentne uświadamiają sobie jednak, że w szkoleniu chodzi o rozwijanie realnych umiejętności.?
Jedną z dróg, dzięki której praktykanci mogą sobie pomóc jest zarezerwowanie czasu u swojego menedżera, czy trenera natychmiast po szkoleniu, aby powrócić do frapujących zagadnień i popracować nad zastosowaniem ich w codziennym dniu pracy. Według Andrei: ?Ludzie często zapominają, że po zakończeniu szkolenia, w ich interesie leży upewnienie się, czy przekładają teorię w praktykę.?
?Widzę tych samych ludzi, powracających na kursy zaawansowane i mogę natychmiast powiedzieć, którzy się rozwinęli i którzy wykorzystują to, czego się nauczyli, w swoim miejscu pracy. Zmiana może być radykalna lub niewidoczna.?
Kroki, które należy podjąć natychmiast
Praktykanci mogą sami podjąć pro aktywne kroki w celu upewnienia się, że w pełni wykorzystują wiedzę zyskaną na szkoleniach. Andrea radzi:
- Sporządź listę czterech lub pięciu kluczowych zagadnień ze szkolenia
- Poproś o czas swojego menedżera ? nie musi być to więcej niż pół godziny, ? aby wrócić do tych zagadnień. Przedyskutuj ze swoim menedżerem, jak zamierzasz włączyć te zagadnienia do planu swojego rozwoju. ?
- Pamiętaj, że twój menedżer nie musi być zaznajomiony z technikami, które wyłożysz, na takim poziomie, jak Ci się może zdawać ? bądź przygotowany na szkolenie ponad to, co już wiesz
- Ustal jak zamierzasz zmierzyć swój postęp
- Wyznacz termin, w którym masz zamiar zrobisz widoczny postęp i zarezerwuj kolejne spotkanie z menedżerem w celu jego sprawdzenia.
Stare nawyki szybko nie umierają
?Potrzeba co najmniej trzech tygodni, aby przełamać stare nawyki.? ? ostrzega Andrea w odniesieniu do praktykantów, którzy opuszczają szkolenia pełni entuzjazmu i chęci pozbycia się kajdan złego postępowania. ? Niesamowite jest jednak to, jak szybko rewolucyjne idee są porzucane, a zorza szkolenia wygasa.?
Jednym z powodów, dla którego stażyści postrzegają poczynienie fundamentalnych zmian trudnym, jest to, że ich wysiłki są udaremniane przez cynicznych współpracowników. ?Znasz ten typ.? ? mówi Andrea. ?Przerabiali już wszystko. Są nadzwyczaj gotowi, aby stłumić każdego, kto wykazuje inicjatywę lub grozi zmianą statusu quo, poprzez nowe pomysły.?
Sposób uporania się z tym wydaje się prosty. W rzeczywistości jednak, może to być trudne. Przede wszystkim musisz sobie uświadomić, co jest dla Ciebie ważne: rozwój kariery, twój wysiłek w kierunku samodoskonalenia, twój osobisty zysk ? czy z drugiej strony, opinia innych ludzi?
?Musisz zaakceptować fakt, iż to się może zdarzyć? ? mówi Andrea. ?Zapytaj samego siebie czy chcesz postępować w merytokracji, gdyż wtedy, wypróbowanie nowych pomysłów jest jedyną drogą. Zaryzykuj i daj się postrzegać jako osoba, która się rozwija. Naucz się, jak można to wyprzedzić i co najważniejsze, uświadom sobie, że okres szkoleniowy jest czasem dla Ciebie. To jest twoja szansa na rozwój własnych umiejętności i możliwości i to ty jesteś najważniejszą osobą. Zagłuszaj negatywne komentarze i ignoruj potrzebę powrotu do starych nawyków. Jeśli się poddasz, możesz równie dobrze nigdy więcej nie uczestniczyć w szkoleniach.?
Zaangażuj swojego menedżera
Wyciąganie korzyści z wspaniałego szkolenia nie musi być czymś, co dotyczy wyłącznie Ciebie. Nie trzeba tego podkreślać twojemu menedżerowi, ale ty możesz to podkreślić, będąc lepszym w swojej pracy i tym samym jemu ułatwiając życie. Często, zaraz bezpośrednio po szkoleniu, praktykanci zaczynają postrzegać swojego menedżera w innym świetle. Skonfrontowanie swojego szefa z myślą, iż nie miał racji, z polityczną poprawnością, może okazać się trudne ? ale dobrego menedżera nie zawstydza pouczenie, niezależnie od tego, czy udziela mu go starszy czy młodszy członek zespołu.
Warto zaaranżować spotkanie szkoleniowe z menedżerem zanim wybierzesz się na szkolenie. Jeżeli on wie, że zamierzasz nauczyć się czegoś nowego na określony temat, być może go to zachęci do odświeżenia jego umiejętności w danej dziedzinie lub do mentalnego przygotowania na spotkanie z tobą, czyniąc je ostatecznie bardziej produktywnym.
Colin Rutherford, menedżer w firmie świadczącej usługi internetowe, mówi, że kiedy członkowie jego zespołu odbywają szkolenia, on nabiera rozpędu, aby stać się ekspertem w każdej dziedzinie, jakiej dotyczy szkolenie, zanim pracownicy z niego wrócą. ?Zachęcam swoich pracowników do przejmowania inicjatywy.? ? mówi. ?To leży w ich interesie, aby zarezerwować czas na spotkanie ze mną i zgłosić się z listą rzeczy, które opanowali na kursie i które chcą wykorzystać w praktyce. Szczerze mówiąc, to mnie stawia na nogi. To prawda, że powracamy do złych nawyków. Jeżeli wiesz, że ktoś z twojego zespołu zamierza wprowadzić zmianę i zmierzyć się z tym, jest mniej prawdopodobne, że poczujesz się z nimi pewnie i postawisz je na pierwszym miejscu.?
A więc porozmawiaj ze swoim menedżerem zanim pójdziesz na szkolenie:
- Dowiedz się, jakie ma oczekiwania odnośnie tego, co wyniesiesz ze szkolenia. Czy jest coś szczególnego, na czym według niego powinieneś się skoncentrować?
- Zademonstruj szefowi działania, które poczyniłeś przed szkoleniem lub sporządzone notatki ? to pomoże mu rozważyć, jak najlepiej Ci pomóc, kiedy wrócisz ze szkolenia
- Poproś, aby zobowiązał się do udzielenia Ci możliwości natychmiastowego przetestowania nowych technik w codziennych czynnościach.
Powtarzanie jest kluczem
Bez wątpienia nie ma lepszego czasu na wdrożenie się w nowe warunki pracy, czy dobre spożytkowanie nowo zdobytych umiejętności, niż czas bezpośrednio po szkoleniu. Andrea Pizey mówi: ?Bądź ostrożny i nie oczekuj, że twoje życie zmieni się w ciągu jednego dnia. W kursach szkoleniowych chodzi o to, abyś się nauczył samodzielności. Minie trochę czasu zanim zobaczysz namacalne rezultaty. Ważne jest, abyś zaczął ćwiczyć, jak tylko wrócisz za swoje biurko. Podniesienie wielkiego krzyku przez wszystkich oznacza przekonanie menedżera, że zamierzacie zrewolucjonizować biuro ? ale działania są bardziej donośne niż słowa. Nigdy nie zapominaj, że kiedy następnym razem znajdziesz się w dziale szkoleniowym, będzie wiadomo, czy używałeś zdobytych technik. Trenerzy potrafią wyczuć oszustów na kilometr!
Artykuł partnerski:
Autor artykułu: Materiał opracowany przez HAYS Poland