Networking
- 2010-04-01 14:36:32
- 43
- Kariera w pracy
Internet bez wątpienia stał się jednym z podstawowych narzędzi rekrutacji w biznesie. Badania przeprowadzone przez firmę Total Forum wykazały, że 67% firm uznało rekrutację on-line za bardzo skuteczną. Internet stał się również podstawowym narzędziem poszukiwania pracy. Networking ? bo tak nazwano to zjawisko ? pozwala również na to, aby praca przyszła do nas sama ? ujawniając się w społeczności internetowej, umożliwiamy sobie otrzymywanie ofert od potencjalnych pracodawców. W wielu obszarach zawodowych ciekawym rozwiązaniem dla poszukujących pracy jest korzystanie z dostępnych dla wszystkich
Internet bez wątpienia stał się jednym z podstawowych narzędzi rekrutacji w biznesie. Badania przeprowadzone przez firmę Total Forum wykazały, że 67% firm uznało rekrutację on-line za bardzo skuteczną. Internet stał się również podstawowym narzędziem poszukiwania pracy. Networking ? bo tak nazwano to zjawisko ? pozwala również na to, aby praca przyszła do nas sama ? ujawniając się w społeczności internetowej, umożliwiamy sobie otrzymywanie ofert od potencjalnych pracodawców.
W wielu obszarach zawodowych ciekawym rozwiązaniem dla poszukujących pracy jest korzystanie z dostępnych dla wszystkich forów internatowych.
Coraz częstszą metodą przekazywania potencjalnym pracodawcom informacji o swojej osobie jest zaistnienie w społeczności internetowej - networkingowej. Jest to forma komunikacji w sieci w obszarze zawodowym.
Jak zaistnieć w internecie jako potencjalny kandydat?
Należy umieścić na jednym lub wielu z portali swoją aplikację. Najbardziej profesjonalną i jednocześnie największą jest strona www.linkedin.com. Ta angielskojęzyczna strona skupia kilkadziesiąt tysięcy osób z całego świata, ale głównie z Europy. Na stronie umieszcza się własną aplikację, obszar zainteresowań, można także uzyskać rekomendację byłego czy obecnego współpracownika lub przełożonego. Wówczas dostęp do niej mają wszyscy użytkownicy. Po utworzeniu własnej strony można łączyć się ze znajomymi należącymi do www.linkedin.com, wysyłając im zaproszenie. Można również przesyłać zaproszenie do połączenia w sieć osobom, z którymi chce się w jakiś sposób współpracować bądź przekazywać informacje. W ten sposób można otrzymywać oferty pracy czy prośby o pomoc o skontaktowanie z jednym z naszych ?znajomych" z sieci. Strona www.linkedin.com daje również szereg innych możliwości. Publikowane są na niej oferty pracy z całego świata. Można zapisywać się do grup tematycznych prowadzonych przez renomowane instytucje z całego świata np. przez miesięcznik ?Forbes". Ze strony www.linkedin.com korzystają, poza pracodawcami, również firmy headhunterskie. Zamiast żmudnie poszukiwać osób na dane stanowisko albo przegrzebywać się przez stosy nieodpowiednich aplikacji spływających w odpowiedzi na internetowe ogłoszenie, na stronie internetowej są gotowe CV. Ważną rzeczą, o której trzeba pamiętać, jest to, aby koniecznie umieścić w treści naszej aplikacji dane kontaktowe - e-mail i/lub telefon komórkowy. Bez tego pracodawca czy headhunter będzie miał utrudnioną możliwość kontaktu. Polskim odpowiednikiem www.linkedin.com jest coraz popularniejsza polskojęzyczna strona www.goldenline.pl. Ta strona również umożliwia umieszczanie swojej aplikacji. Strona ta także staje się coraz bardziej popularna pośród pracodawców i headhunterów. O ile na linkedin nie ma możliwości bezpośredniego kontaktu z członkami sieci, o tyle na goldenline jest to bardzo proste. Strona umożliwia również uczestniczenie w różnego rodzaju forach poświęconych pracy, grupom zawodowym, a także zainteresowaniom pozazawodowym. Co więcej, strona ma połączenie z wieloma stronami www z ofertami pracy i bardzo łatwo można wyszukiwać dla nas odpowiednie.
Fora internetowe
W wielu obszarach zawodowych ciekawym rozwiązaniem dla poszukujących pracy jest korzystanie z dostępnych dla wszystkich forów internetowych. Fora znajdują się na różnego rodzaju portalach branżowych, elektronicznych wersjach czasopism. Portal www.computer-world.pl oferuje na przykład fora dla informatyków zainteresowanych różnymi tajnikami IT. Informatycy są jednym z najczęściej poszukiwanych zawodów. Pracodawcy coraz chętniej zatrudniają studentów i absolwentów informatyki. Dlatego informacje o poszukiwaniach specjalisty w danej dziedzinie szybko rozchodzą się po internecie, zwłaszcza forach. Również pracodawcy i headhunterzy często umieszczają na nich informacje o poszukiwaniach kandydatów. Popularną międzynarodową stroną jest www.oilcareers.com, skupiająca pracodawców i pracowników branży budowlanej i petrochemicznej. Na stronie umieszczane są, co ważniejsze, ogłoszenia o poszukiwaniu pracy. Wadą jest to, że dostęp do baz CV jest dość drogi. Ale zestawiając cenę z ceną rekrutacji, bywa opłacalny. Za dostęp na rok trzeba zapłacić około 10 000 funtów. Jednakże przy masowej rekrutacji specjalistów jest to z pewnością opłacalne. Ta forma przekazywania informacji jest bardzo dobrą metodą poszukiwaniu pracy. Na wielu stronach można umieścić odpłatnie lub nieodpłatnie krótkie ogłoszenie o naszych kwalifikacjach, ale również o tym, co chcielibyśmy robić. Im wcześniej dasz się poznać środowisku, do którego chcesz wejść, tym masz lepsze perspektywy na później. Stosując ten sposób, nie tylko poszerzasz krąg znajomych z branży, która Cię interesuje, ale również możesz pogłębiać swoją wiedzę związaną z wykonywaniem określonego zawodu. Bardzo często na listach dyskusyjnych ukazują się oferty dla specjalistów z branży, której dotyczy lista. Spis podstawowych grup dyskusyjnych można znaleźć m.in. pod adresem www.google.pl w sekcji ?Grupy dyskusyjne". Z pewnością warto umieścić w necie ogłoszenie o poszukiwaniu pracy. Trzeba tylko pamiętać, że ogłoszenie powinno być krótkie i zwięzłe, a także o tym, że niestety narażamy się również na zalew dużą ilością spamu.
Bazy CV
Dużym udogodnieniem dla pracodawców są powstające na vortalach branży HR bazy CV. Najbogatszą ofertę CV aktualnie mają yortale www.pracuj.pl i www.jobpilot.pl. Rejestracja CV jest bezpłatna. Natomiast korzystanie z takiej bazy jest płatne dla pracodawców poszukujących pracowników. Podobną metodę stosuje coraz więcej firm rekrutacyjnych. Pracodawca może przeglądać aplikację albo brief kwalifikacji kandydatów. Nie mają one jednak danych kontaktowych ani informacji, które mogą pozwolić na identyfikację osoby. Aby dane takie otrzymać, yortale pobierają opłatę mniej więcej wysokości kosztu ogłoszenia za jedno CV, firmy headhunterskie natomiast najczęściej tyle, ile wynosi standardowy koszt rekrutacji. Koszt jest być może wysoki, ale rekrutacja na dane stanowisko może przebiec w błyskawicznym tempie, a opłata ponoszona jest najczęściej dopiero w momencie zatrudnienia kandydata.
Metodą, która obniża koszty rekrutacji, jest stworzenie baz CV na stronie internetowej samego pracodawcy. Bazy takie dają możliwość automatycznego selekcjonowania CV przez pracodawców. Stworzenie takiej funkcji strony www wiąże się ze sporymi kosztami jej uruchomienia. Jest jednak bardzo opłacalne dla dużych korporacji, których marka jest bardzo uznana i ceniona przez potencjalnych kandydatów. Wówczas firma może liczyć na napływ CV odpowiednich osób. Osobną kwestią jest zaś bezpieczeństwo baz da- nych i utrzymywanie poufności danych osobowych figurujących w nich kandydatów. W dzisiejszych czasach zbiory danych pracowników, klientów czy kandydatów firmy stały się towarem tak samo podatnym na kradzież, jak dobra materialne czy intelektualne. Zapewnienie im ochrony przed dostępem niepowołanych do tego osób staje się priorytetem. Powagę sytuacji dodatkowo zwiększa to, że elektroniczne bazy danych są stosunkowo łatwe do duplikowania.
Rekomendacje znajomych
Kolejną, od lat sprawdzoną metodą poszukiwania zarówno pracy, jak i pracownika jest wykorzystywanie własnych kontaktów. Jak się okazuje, 80% nowo zatrudnionych pracowników firm zatrudniających powyżej 50 osób jest znanych przez pracowników już w tej firmie pracujących. Prawidłowość ta pozwala na stworzenie systemu motywacyjnego zachęcającego pracowników do polecania do pracy swoich znajomych. Wiele firm stosuje wręcz wynagrodzenie finansowe pracownikowi, który zarekomenduje kogoś ze swoich znajomych i ten zostanie zatrudniony. Poruszanie się w sieci kontaktów z pewnością pomoże znaleźć odpowiedniego pracownika. Co ciekawe, rekomendujących motywuje nie tylko potencjalny zysk finansowy, ale w przeważającej mierze chęć pomocy znajomym lub firmie.Na obecnym rynku pracy polecanie własnej firmie znajomych nie jest widziane jako negatywnie kojarząca się protekcja, ale już jako zjawisko pozytywne. Co ciekawe, rekomendacje dotyczą przede wszystkim wyższych lub specjalistycznych stanowisk. Pracodawcy chętniej zatrudniają osoby, które są już znane przez aktualnych, zaufanych i sprawdzonych pracowników, gdyż takie cechy przypisuje się również ich znajomym.
Artykuł partnerski:
Autor artykułu: Materiał opracowany przez HAYS Poland
Źródło: Builder, 01.11.2007