Nie ten kandydat - czyli co zrobić kiedy kandydat po przyjęciu do pracy nie spełnia naszych oczekiwań?
- 2010-03-29 14:36:32
- 211
- Dla pracodawców
Raz na jakiś czas zdarza się, że dowiadujemy się o tym, iż zatrudniona osoba na pewne stanowisko nie spełnia wcześniej założonych oczekiwań. Co zrobić w takiej sytuacji? Jak się zachować? Czy "wina" zawsze leży po stronie kandydata? [nbsp][nbsp][nbsp][nbsp][nbsp][nbsp][nbsp][nbsp][nbsp][nbsp][nbsp] Firmy rekrutacyjne pośredniczą w przedstawieniu jak najlepszego kandydata, zbliżonego do idealnego jego wzorca, jaki nakreślił klient. Często już na tym poziomie, klienci i kandydaci zapominają o jednej, bardzo ważnej rzeczy. Mianowicie o tym, że to te dwie strony muszą się swoiście dopasować do sie
Raz na jakiś czas zdarza się, że dowiadujemy się o tym, iż zatrudniona osoba na pewne stanowisko nie spełnia wcześniej założonych oczekiwań. Co zrobić w takiej sytuacji? Jak się zachować? Czy "wina" zawsze leży po stronie kandydata?
Firmy rekrutacyjne pośredniczą w przedstawieniu jak najlepszego kandydata, zbliżonego do idealnego jego wzorca, jaki nakreślił klient. Często już na tym poziomie, klienci i kandydaci zapominają o jednej, bardzo ważnej rzeczy. Mianowicie o tym, że to te dwie strony muszą się swoiście dopasować do siebie, znaleźć powody dla których chcą współpracę rozpocząć, znaleźć również te, które będą przeciwko takiej tezie. Jeżeli zaś na początku rekrutacji wszystko idzie dobrze i finalnie zatrudnimy daną osobę, to co zrobić kiedy, po np.: 3 miesiącach, okaże się, że to jednak nie tej osoby szukaliśmy? Pozwalam sobie wypunktować działania, które mogą zdecydowanie pomóc w ww. sytuacji:
- porozmawiaj z pracownikiem ? najczęściej szczera rozmowa, nie do końca oficjalna, pozwala na wytłumaczenie zatrudnionej osobie, co według pracodawcy robi nie tak, co powinna zmienić, co usprawnić.
- poradź się firmy rekrutacyjnej ? inną formą dialogu z pracownikiem jest rozmowa przy udziale osoby, która rekrutowała danego kandydata. Consultantowi w HAYS można przedstawić problem, opisać sytuacje, omówić ją i podjąć działania. Następnie Consultant, jawnie lub poufnie, przekazuje informacje kandydatowi i omawia z nim plan działania i wprowadzania zmian.
- zaproponuj zmianę stanowiska ? o ile to możliwe, warto zastanowić się, czy dana osoba nie spełnia naszych oczekiwań, dlatego, że nie nadaje się do pracy na tym stanowisku, czy dlatego że w ogóle nie możecie Państwo znaleźć wspólnego języka? Jeżeli osoba posiada umiejętności np.: techniczne, a zajmuje stanowisko Development Managera, to może warto zastanowić się, czy nie lepiej było by zaproponować jej stanowisko Project Managera.
- outplacement ? to coraz bardziej znana forma ?przenoszenia? kandydata z obecnej pracy (firmy klienta) na życzenie klienta do innej firmy, konkurencyjnej. Ten sposób jest wart polecenia, kiedy np.: kandydat posiada naprawdę bardzo dobre umiejętności biznesowe, ale np.: w danej chwili nie ma dla niego projektów wewnątrz firmy i postanawiacie się Państwo rozstać. Metoda ta ma na celu pomoc kandydatowi w znalezieniu nowej pracy.
Z wymieniowych powyżej sposobów, osobiście doradzałbym zawsze szczerą rozmowę. Jeżeli obie strony przedstawią swoje zdania i dojdą do porozumienia, wyjaśniwszy wcześniej wszelkie dygresje ? współpraca ułoży się znakomicie. Czego i kandydatom i klientom życzę.
Artykuł partnerski:
Autor artykułu:
Oskar Kasiński, Consultant, HAYS Poland