Biuro w kamienicy czy w biurowcu? Wszystkie "za" i "przeciw".
- 2016-10-15 14:36:32
- 448
- Dla pracodawców
Każdy niemalże przedsiębiorca marzy o własnej siedzibie – wraz z rozwojem prowadzonej firmy nie wystarcza
Każdy niemalże przedsiębiorca marzy o własnej siedzibie – wraz z rozwojem prowadzonej firmy nie wystarcza bowiem prowadzenie interesów z własnego domu, a koniecznością staje się wynajęcie lub wykupienie biura w biurowcu lub też kamienicy. Które z nadmienionych rozwiązań jest korzystniejsze?
O zdanie spytaliśmy specjalistów z krakowskiej firmy www.bbc-krakow.pl. Na to pytanie trudno odpowiedzieć jednoznacznie, jako że w obydwu przypadkach zidentyfikować można zarówno plusy jak i minusy. Na tapetę weźmy więc pierwszy z typów lokali, a więc siedzibę zlokalizowaną w biurowcu znajdującym się w jednym biznesowych obszarów naszego miasta. Jej niezaprzeczalnym plusem jest duży prestiż oraz natychmiastowy wzrost świadomości naszej marki wśród mieszkańców, jako że biurowce usytuowane są w większości przypadków w centrum miasta, a więc odwiedza je kilkaset do nawet kilku tysięcy osób dziennie. Jest to dla nas doskonała, darmowa reklama, która – w połączeniu z zakrojoną na szeroką skalę kampanią promocyjną w Internecie – może sprawić, że wydatki na wynajem lub wykupienie biura szybko się zwrócą. Niemniej jednak, pamiętać musimy, iż rozwiązanie takie nie przypadnie do gustu wszystkim przedsiębiorcom. Szczególnie niekorzystne będzie ono dla osób prowadzących działalność handlową oraz potrzebujących ciszy i spokoju, by w pełni oddać się pracy twórczej (tłumacze, pisarze, artyści). To właśnie oni powinni rozważyć wybór drugiej z opisywanych opcji, a więc zlokalizowanie swojej firmy lub sklepu w kamienicy.
Głównymi korzyściami płynącymi z takiego wyboru są znacznie niższe koszty zarówno wynajmu/zakupu jak i utrzymania biura. Kamienice znajdują się bowiem bardzo często w mniej prestiżowych i przyjaznych przedsiębiorcom obszarach miasta, z czym wiąże się jednakże niższy czynsz, mniejsze opłaty za użytkowane media, czy w końcu – lepszy stosunek ceny do przestrzeni użytkowej jaką otrzymujemy w ramach ponoszonych kosztów. Nie bez znaczenia pozostaje także możliwość dodatkowego podpisania umowy o eksploatację piwnicy kamienicy, w której to będziemy w stanie przechowywać towary sprzedawane w naszym sklepie czy sprzęt niezbędny do prowadzenia działalności (jak chociażby sporadycznie użytkowaną kserokopiarkę). Negatywnie na prowadzonym biznesie odbić się może jednakże mniejsza liczba odwiedzających każdego dnia nasze biuro klientów – bezpośrednio wiązać się to będzie z koniecznością przeznaczania większych środków na reklamę zarówno lokalną jak i ogólnopolską, mająca na celu zwiększenie świadomości marki wśród klientów.
Jak więc widać, trudno polecić którąkolwiek z lokalizacji jednoznacznie, jako że jej użyteczność w znacznej mierze uzależniona będzie od charakterystyki prowadzonej przez nas działalności oraz specyfiki rynku. Okazać się może, że niewielkie biuro w kamienicy będzie całkowicie wystarczające, gdy na przykład świadczymy usługi graficzne lub informatyczne zdalnie klientom z Polski oraz świata. O wiele większe potrzeby odnośnie przestrzeni, dostępnego wyposażenia oraz dostępu do mediów będzie miał z kolei właściciel agencji reklamowej, doradca finansowy lub właściciel sklepu stacjonarnego. Rozważając którąkolwiek z opcji pamiętajmy, aby pod uwagę brać nie tylko koszty ale i przewidywalny komfort naszej pracy.